Gallé, pilonul Art-Nouveau în arta decorativă

Vas GalléSticla Gallé se bucură de o atenție sporită în rândul colecționarilor, nu numai pentru frumusețea sa intrinsecă și rafinament, dar și pentru că fiecare bucată are această caracteristică preferată a colecționarului, o semnătură. În plus, stilul perioadei, pentru care Gallé  este foarte reprezentativ, este acum recunoscut ca fiind de interes istoric.

Art Nouveau (sau Jugendstil, așa cum a fost numit în Germania) are propriile sale caracteristici formale distincte, care reflectă tendințe importante de gândire și sentiment al perioadei. Bazat ferm pe ideile și arta lui William Morris și ale Mișcării Engleze de Artă și Meștesuguri, stilul a dobândit dobândit lirism si intimitatea din influențele artei japoneze, și în 1889-1890 s-a răspândit în forma sa matură.

Pe parcursul următorului deceniu a devenit stilul creativ al artiștilor în multe țări de pe continent, dar nu și în Anglia. Caracteristicile sale cele mai importante sunt  liniile care curg în spirale, compoziții asimetrice, forme bazate pe modele naturale, plante și copaci în majoritate, și o utilizare expresivă a culorilor. Starea de spirit predominantă este un lirism de vis, în strânsă legătură cu spiritul poeziei simboliste, din care stilul a luat în mod evident elemente importante.

În general vorbind, Art Nouveau poate fi descris ca o afirmare a vieții organice în fața industrializării tot mai mari a societății europene, iar în timpul său a format un contrast aproape revoluționar față de gustul vârstei precedente, cu culorile sale întunecate, grele , forme și imitație solemnă a „mari“ stiluri istorice bogat drapate.

Art Nouveau e întâlnit, ocazional, și în arhitectură, dar mai frecvent și, probabil, mai convingător, în mobilier, argint, textile, ceramică și sticlă. Fluiditatea naturală a sticlei, ușurința de a fi modelată în orice formă dorită și capacitatea de colorare subtilă au făcut ca, în mâinile lui Emile Gallé , sticla să devină un reper în dezvoltarea Art Nouveau.

Emile Gallé s-a născut în 1864 în Nancy, vechea capitala Lorena la granița franco-germană, și aici a trăit și a lucrat toată viața. Tatăl său a avut o fabrica de faianță decorativă, unde și tânărul Emile și-a făcut ucenicia. Mai târziu, Emile a preluat fabrica de faianță tatălui său, precum și atelierul său de mobilă de lux.

Gallé a fost plin de idei și teorii despre artă și relația sa cu societatea, natura și umanitatea; el s-a aruncat cu entuziasm în discuțiile actuale dintre artiști și critici din Paris. Ideile sale pot fi urmate într-o lungă serie de articole în periodicele contemporane, cele mai important fiind retipărite într-un volum, publicat postum în Paris, sub titlul “Ecrit pour part“ (1908).

A practicat grădinăritul și horticultura, printre „scrierile“ sale găsindu-se mai multe articole științifice pe teme botanice. Scrierile lui Galle nu impresionează în special prin logica lor, dar prin pasiunea și entuziasmul său, credința și optimismul său. În conformitate cu ideile sale, Galle nu se considera ca un simplu meșteșugar, ci un artist serios și un mesager al ideilor morale și estetice. El a folosit motive naturale, poze cu flori și frunze, insecte, scoici și pește, aproape exclusiv ca decor pe sticla lui.

Toate acestea sunt inspirate direct din natura, descrise și organizate poetic în modele care curg, agățându-se pe ritmuri liniare, în ton cu moda. Influențat de apetitul pentru arta japoneză a vremii și susținut de propriul său entuziasm, Gallé a dat întregii un dram de lirism poetic, care este adevărata semnătură a pieselor autentice Galle, și pe care numeroșii săi  imitatori rar au reușit să  îl captureze.

Pe un număr mare de sticle Gallé (și pe ceramică și mobilier, de asemenea) se găsesc citate poetice scrise cu litere ornamentale pe partea laterală a vasului; decorul este apoi o ilustrare a versurilor.

Războiul franco-german, care a avut loc în timp ce Gallé a fost la vârsta cea mai impresionabilă, a adăugat, fără îndoială, la sentimentele sale pasionale pentru regiunea sa natală,și patriotismul său față de Lorraine și față de Franța, rămânând un element emoțional important pe parcursul întregii vieți. Crucea Lorraine, cu două bare orizontale, este adesea integrată în semnăturile lui Gallé.

Din câte se știe, toate obiectele din sticlă făcute de Emile Gallé  sunt semnate. Uneori “m n ute Emile Galle Nancy” este gravat discret dedesubt, iar aceasta ar putea fi semnătura folosită pentru piesele fabricate chiar de el. Alte ori, numele sau inițialele sale au fost scrise vertical în manieră japoneză. Dar cel mai frecvent numele lui se găsește în relief, ca parte a decorului“natural“, cu litere formate ca de scoarță sau creangă, gravate în sticlă, într-un design elaborat.

Astăzi, aceste semnături au transformat sticla Gallé în obiecte de colecție mult mai căutate decât alte piese la fel de bune, din aceeași perioadă, care sunt, însă, nesemnate.

Când Gallé a murit în 1904, la vârsta de 50 de ani, fabrica sa din Nancy a continuat sub conducerea prietneului și asistenutului său, pictorul Victor Prouve. Activitățile au continuat, cu siguranță, până la primul război mondial.

 

Pentru a solicita un raport de evaluare a unor bunuri culturale, ne puteți contacta aici.

Share on:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.